تحقیق گاه شماری در ایران باستان

مطالب دیگر:
🔑چدن ها🔑دستگاه های اندازه گیری cmm🔑ماشین های خانكشی🔑مهدویت در ادیان مختلف🔑ساعت‌های اندازه‌گیری🔑سیمای نماز🔑-طراحی میز ماشین فرز عمودی🔑تولرانس و انطباقات🔑پروپوزال دانشگاه دولتی-تاثیر تعهد و هزینه برمدیریت دانش سازمانی🔑پروپوزال بررسی وضعیت ایمنی کارگاه‌ها ی کوچک🔑پروپوزال دانشگاه ازاد-رابطه مولفه های هوش هیجانی و فرار دختران🔑پروپوزال نقش آموزش پیش از دبستان بر رشد زبان و مهارت اجتماعی و کاهش مشکالات رفتاری در دانش آموزان🔑پروپوزال رابطه‌ی بلوغ عاطفی و رضایت زناشویی در دبیران متأهل زن و مرد🔑پروپوزال تحلیل پارامتر های مهم اجرایی در خطوط لوله نفت و گاز🔑پروپوزال برنامه ریزی منابع در محاسبات ابری🔑پروپوزال بررسی تاثیر جنسیت اساتید بر انگیزه تحصیلی دانشجویان🔑پروپوزال ارتباط بین سبک های هویتی و افسردگی پس از شکست تحصیلی دانشجویان🔑پروپوزال ارتباط بین سبک های هویتی و افسردگی پس از مراقبت با بهزیستی روانی🔑پروپوزال بررسی عمل کرد آژانس بین المللی انرژی هسته ای در برابر فعالیتهای هسته ای ایران و اسرائیل🔑مقاله اصول حاکم بر مجازات مجرمین چند تابعیتی در حقوق جزای بین الملل🔑پروژه بررسی حسابداری سازمان برق بندرعباس🔑پروپوزال رابطه ادراک نوجوانان از جو روانی-اجتماعی خانواده با حالت های گوشه‌گیری و پرخاشگری در محیط مدرسه🔑پروپوزال رابطه‌ی بین کتاب‌های كمك آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان🔑روشهای حل عددی معادلات دیفرانسیل سهموی و بیضوی🔑پروپوزال مقایسه نگرش مدیران و کارکنان روابط عمومی های ادارات دولتی استان ..در خصوص وظایف روابط عمومی
گاهشماری در ایران باستان , تحقیق در مورد گاهشماری در ایران باستان , دانلود تحقیق گاهشماری در ایران باستان , دانلود رایگان تحقیق گاهشماری در ایران باستان , پروژه گاهشماری در ایران باستان , مقاله گاهشماری در ایران باستان , مقاله در مورد گاهشماری ,,,|35011933|irx
پژوهشگر گرامی،شما با عنوان تحقیق گاه شماری در ایران باستان وارد وب سایت شده اید برای دریافت فایل می توانید به ادامه مطلب بروید.


بخشی از متن تحقیق:

تقویم ایرانیان در گذر تاریخ
مطالعه
تاریخ ایران باستان و تحقیقات اخیر در این زمینه نشان میدهد که انواع
تقویم رسمی و محلی از روزگاران پیشین در ایران کهن معمول بوده است که از
میان آنها سه تقویم زیر دارای اهمیت بیشتری بوده است :
فرس قدیم ( هخامنشی )
اوستایی قدیم
مجوس و مغان

تقویم هخامنشی :
تقویم
رایج در اوایل حکومت شاهنشاهی هخامنشیان به نام فرس قدیم یا فرس هخامنشی
معروف بوده است . متون کتیبه های باقی مانده از داریوش بزرگ در کوه بیستون
در کرمانشاهان و سایر فرمانهای شاهان هخامنشی ما را از تقویم رسمی
امپراتوری سترگ ایران زمین و چگونگی اصول زمان سنجی در آن روزگاران آگاه
میسازد . متون این کتیبه ها و محتوای فرمانها بیانگر این حقیقت اند که
ایرانیان قدیم سال را به دوازده ماه تقسیم میکردند و فصول را می شناختند .
ماه های هخامنشی و معنای برخی از آنها عبارت است از :

ادوکن ئیش : هنگام کندن جوی , برابر با فروردین
ثور واهر : بهار پر غرور , برابر با اردیبهشت
تائی گرچی : سیر چیدن , برابر با خورداد
گرم پد : پای گرم , برابر با تیر
درن باجی : جاودانگی , برابر با امرداد
کاریاشیا : برابر با شهریور
بایگا دئیس : ماه پرستش خدا , برابر با مهر ماه
ورگزن : برابر با آبان ماه
اثری یادی : ماه پرستش آتش : برابر با آذر ماه
آنامک : ماه خدای بی نام , برابر با دی
سامیا : برابر با بهمن ماه
ویخن : برابر با اسفند ماه

در
اخبار است که داریوش بزرگ دو نفر از منجمان نامدار کلدانی با به نام
نبوریمنو , کیدینوس را جهت اصلاح این تقویم به ایران دعوت کرد و ایشان
با آشنایی به دانش نجوم یک سال شمسی را برابر با 365 روز و 6 ساعت و 15
دقیقه و 41 ثانیه معین نمود . به احتمال قوی سال و ماه ایرانیان را با اصول
سال و ماه بابلی تنظیم کردند . این تقویم که قدیمیترین نمونه زمان سنجی در
ایران است , تا زمانی که تقویم اوستایی در ایران رواج یابد تقویم رسمی
کشور بوده است . خصوصیات آن به شرح زیر است :

1 ) آغاز سال : در
تقویم فرس قدیم آغاز سال با آغاز پاییز مقارن و اولین ماه سال باکیادئیس
با برگزاری جشن باگایادی توام بود . همچنین از قرار معلوم جشن مهرگان بعد
از برقراری تقویم زرتشتی به جای جشن باگایادی برگزار می شده است .

2
) مبدا و سرآغاز : در خصوص اینکه سرآغاز تقویم فرس قدیم از چه زمانی و
متکی بر چه واقعه ای بوده است , اطلاع دقیقی در دست نیست . ولی بر اساس
قرائن میتوان گفت : چون آغاز سلطنت هر پادشاهی , مبدا تاریخی آن زمان محسوب
میشده و در دولت بابل نیز چنین میکردند پس مادها و پارسها که چیزهای زیادی
را از بابل و آشور اخذ و اقتباس کرده بودند , به احتمال زیاد این امر نیز
از آنان گرفته شده است . همچنان که متون گلی پارسه ( تخت جمشید ) این
احتمال را مقرون به حقیقت ساخته است .

3 ) شمارش ایام : در تقویم
فرس قدیم , مانند عصر حاضر , روزهای هر ماه را با شمارش اعداد مشخص میکردند
و هر ماه دارای 30 روز بوده است . نمونه آن را در کتیبه بیستون میخوانیم :


چهارده روز از ماه ویخن گذشته بود که . . .
نه روز از ماه گرم پد گذشته بود که . . .

4
) فصل : در تقویم فرس قدیم , سال به چهار فصل سه ماهه تقسیم می شد و به
کاربردن کلماتی همچون وهار به جای بهار و وهامین به جای تابستان و پاتیژ به
جای پاییز که در زبان پهلوی معمول بوده مبین همین امر است . این واژه های
باستانی امروزه در زبان کردی به راحتی قابل مشاهده است . کردهای ایرانی
نژاد هنوز این واژه ها را حفظ کرده اند و به بهار امروزی همان وه هار
میگویند یا به تابستان پارسی امروزی همان واژه پهلوی ایران باستان یعنی
هاوین را به کار می برند ....



این تحقیق با فرمت word قابل ویرایش در اختیار شما قرار می‌گیرد.
تعداد صفحات تحقیق: 33